Na de succesvolle werving van een Voorzitter, zoeken wij nu voor de SAR een Bestuurslid/Secretaris m/v. Zie voor nadere informatie 'Vacatures'.

In de nieuwe CAO voor het Slagersbedrijf is afgesproken dat ORBA in de slagersbranche van kracht is per 1 juli 2018.

Dit betekent dat u als ondernemerin de slagersbranche de bedrijfsfuncties binnen uw slagerij beschreven moet hebben, de bedrijfsfuncties in een nieuwe functiegroep moeten worden ingedeeld en dat er voor iedere werknemer een (nieuw) salaris moet worden vastgesteld.

Voor meerdere slagers hebben wij ORBA ingevoerd. De ervaring leert dat het voor ondernemers tijdrovend is en ten koste gaat van andere werkzaamheden.

 

Over het algemeen is feedback geven en ontvangen erg lastig. Ons brein helpt ons daar in de basis ook al niet bij. Sterk gericht op ‘overleven’, calculeert ons brein in dat feedback geven een reactie tot gevolg kan hebben dat ons brein ziet als een mogelijk gevaar. Maar feedback geven is erg belangrijk, ook voor het succes van een organisatie. Meer dan 80% van de teams kunnen ‘meer geld verdienen’ wanneer de teamleden elkaar meer feedback zouden geven. Dus feedback draagt bij aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Organisaties besteden al vaak tijd en geld aan trainingen feedback geven. Echter vaak met weinig resultaat of een kort resultaat. Men ziet vaak resultaat bij de medewerkers die toch al minder moeite hadden met het geven en ontvangen van feedback. De trainingen richten zich vaak op het aanleren van een bepaalde methode, die het makkelijker moet maken. Wij hebben ook dergelijke feedbacktrainingen gegeven. Maar wij hoorden ook van klanten dat het effect mager was en het snel wegzakte.

Ik vond dat er in de trainingen vaak onvoldoende aandacht was voor de persoonlijke eigenschappen van de feedbackgever c.q. de feedback ontvanger. De persoonlijke eigenschappen zorgen voor een individuele drempel en deze kan dus per persoon erg verschillend zijn. Enkel een feedbackmethode aanleren is dus ook onvoldoende, er moet een verdieping zijn naar de persoonlijke eigenschappen om te komen tot ‘wat is jouw manier van feedback geven en ontvangen?’. Tijdens de trainingen ‘Bewust ik’ heb ik deze nieuwe methode uitgeprobeerd en deze blijkt veel effectiever, omdat het aanleren van feedback geven en ontvangen, inzicht in, hoe de reactie bij anderen kan zijn op basis van jouw manier e.d. veel meer naar een individueel niveau gaat.

Wilt u meer weten over deze wijze van ontwikkelen van feedback geven en ontvangen? Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Robert van Overbeek. E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

M. 06 22 929 000 T. 0513 200 901

De laatste jaren zijn wij steeds meer actief in de zorgsector, vooral in de ouderenzorg en ziekenhuiszorg. Vorige week (voorlopig) de laatste training gegeven voor een ziekenhuisgroep in het kader van ‘Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuiszorg’. Hen wacht een verhuizing van 2 ziekenhuislocaties naar één mooi nieuw ziekenhuis. Binnen deze ziekenhuisgroep gedurende 2 jaar meer dan 200 ziekenhuiszorgprofessionals en hun managers gedurende trainingen van meerdere dagdelen mogen ondersteunen. Wat vaak ter sprake kwam waren de hoge werkdruk, geen tijd voor pauzes, minder tijd voor de zorg die zij ook graag willen leveren (even dat praatje aan het bed), etc. Wat eigenlijk nooit ter sprake kwam waren spijt voor de beroepskeuze en de salariëring. ‘Je kiest voor de zorg vanuit je hart, een roeping’ en dat geeft veel voldoening, maar vraagt ook ‘offers’. Soms ook de problemen van patiënten mee naar huis nemen en moeten verwerken.. Bijna met pensioen of nog bezig met de HBO-V, fulltime of parttime, uitvoerend of leidinggevend, het maakt geen verschil.

Mijn zoontje zit in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs en 2 weken geleden hadden we op school een voortgangsgesprek, waarin (nu al) beroepenoriëntatie onderwerp was. De zorg sprak hem niet aan, zoveel zorgen voor mensen. Nee, hij wordt liever ondernemer. Niet zo hard werken en veel geld verdienen. Ik gun hem dat van harte, maar heeft nog niet een echt realistisch beeld. En ik dacht, ja dan moet je niet voor de zorg kiezen, daar is het vooral andersom, hard werken en niet zoveel geld verdienen. Erg veel waardering voor mensen die in verschillende facetten van de zorg werkzaam zijn, daar mogen we zeer dankbaar voor zijn. En met de krapte op de arbeidsmarkt, bezuinigingen e.d. zal de druk daar alleen maar toe nemen. Voor ons leuk en dankbaar om vanuit onze invalshoek een bijdrage te mogen leveren aan de zorg, d.m.v. selectie, assessments, trainingen, teamontwikkeling e.d. Mijn collega zei ‘wij kunnen zo ‘zorg voor zorg’’ hebben, maar het staat niet in verhouding tot wat de zorgprofessionals in Nederland als bijdrage leveren.

Robert van Overbeek van De Valck