Persoonlijke ontwikkeling.
Leiderschapsontwikkeling programma ‘Bewust ik, als aankomend of beginnend leidinggevende’.
Een veelzijdige en interactieve training voor aankomende en beginnende leidinggevenden met maximaal 3 jaar ervaring.
Van een leidinggevende wordt vandaag de dag veel verwacht, een combinatie van goed ontwikkelde vaardigheden en het behalen van resultaat op basis van effectief leiderschap. Daarbij is een juiste balans tussen taakgericht- en mensgericht leiderschap van belang om tot resultaat te komen. Het managen van organisatie-, individuele- en teambelangen maakt daar onderdeel van uit.
Doordat er gebruik gemaakt wordt van het eigen gedetailleerde persoonlijkheidsprofiel, gaat deze training een stap verder dan technieken en theorie en gaan de onderwerpen tot een dieper liggend niveau van bewustwording en ‘wat voor de jou het beste werkt’. De training maakt je bewuster van de invloed van het eigen persoonlijkheidsprofiel op aspecten van leidinggeven en functioneren, maakt dat je effectiever (situationeel) kunt leidinggeven en dat je met meer zelfvertrouwen kan functioneren. Hierdoor is er meer borging van het effect van de training.
Naast leiderschap, vergroot deze training zelfbewustzijn, persoonlijke effectiviteit, eigenaarschap en leereffectiviteit.
Afwisselend, laagdrempelig, persoonlijk, bewust wordend en leuk!
Feedback geven en ontangen, meer dan een methode.
Over het algemeen is feedback geven en ontvangen erg lastig. Ons brein schijnt ons daar in de basis al niet bij te helpen. Sterk gericht op ‘overleven’, schijnt ons brein ook in te calculeren dat feedback geven een reactie tot gevolg kan hebben dat ons brein ziet als een mogelijk gevaar. Maar feedback geven is erg belangrijk, ook voor het succes van een organisatie. Men zegt dat meer dan 80% van de teams ‘meer geld zouden verdienen’ wanneer de teamleden elkaar meer feedback zouden geven. Dus feedback draagt bij aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Organisaties besteden al vaak tijd en geld aan trainingen feedback geven. Echter vaak met weinig resultaat of een kort resultaat. Men ziet vaak resultaat bij de medewerkers die toch al minder moeite hadden met het geven en ontvangen van feedback. De trainingen richten zich vaak op het aanleren van een bepaalde methode, die het makkelijker moet maken. Wij hebben ook dergelijke feedbacktrainingen gegeven. Maar wij hoorden ook van klanten dat het effect mager was en het snel wegzakte.
Wij vonden dat er in de trainingen vaak onvoldoende aandacht was voor de persoonlijke eigenschappen van de feedbackgever c.q. de feedbackontvanger. De persoonlijke eigenschappen zorgen voor een individuele drempel en kan dus per persoon erg verschillend zijn. Enkel een feedbackmethode aanleren is dus ook te weinig, er moet een verdieping zijn naar de persoonlijke eigenschappen om te komen tot ‘wat is jouw manier van feedback geven en ontvangen?’. Tijdens de training gaat het.veel meer naar een individueel niveau.